Urozmaicenie

Poniedziałek, 26 sierpnia 2013 | dodano: 26.08.2013

Dziś trochę lepszy wpis od poprzednich chociaż też tylko byłam na kopalni. Jadąc z centrum TG w kierunku kopalni mija się cmentarz żydowski. Od kilku tygodni brama jest otwarta, ale dopiero dziś odważyłam się (i miałam trochę czasu), by tam zajrzeć.

Widok na kirkut z przodu © szczypiorizka

W porównaniu z tym, co w zeszłym roku widziałam w Miasteczku Śląskim, to tu jest zdecydowanie lepiej zachowany kirkut. Wiadomo wielu nagrobków już nie ma, ale te, które pozostały są w dość dobrym stanie w większości. Napisy zarówno w języku niemieckim (TG przynależały do Prus)
Niemieckie napisy też się znajdą © szczypiorizka

ale i też w jidysz
Jidysz © szczypiorizka

Niezła data © szczypiorizka

Mimo usytuowania blisko Obwodnicy i ul. Gliwickiej (czyli na skrzyżowaniu bardzo ruchliwym), tu jest niesamowicie spokojnie (no chyba, że jakiś pies ujada za płotem :P). Od kilku lat cmentarz jest w posiadaniu Starostwa, które powoli, z pomocą Tarnogórskiej Fundacji Kultury i Sztuki, stara się doprowadzić to miejsce do dawnego blasku.
Protestancki grób © szczypiorizka

Są i takie okazałe © szczypiorizka